300
REGISTRES DU BUREAU
[i552]
Seconde lettre. Entrée de Metz.
11 avril 1552.
"Mess", suyvant ce que je vous ay puis n'a gueres escript, j'ay faict si bonne dilligence que hier, dès les huit heures du matin, j'arrive davant ceste ville où, graces à Nostre Seigneur, les choses furent con-duictes de sorte que, sans aucun effort, j'entray l'a-près dinée dedans, si bien acompaigné que le Roy se peult asseurer que à son arrivée, il y sera aussi bien receu qu'en ville de son Royaulme M, et y pourra commander comme maistre et seigneur, ayant main­tenant par ce moyen alongé la frontière de Cham­paigne de beaucoup, et mys ung pied dedans l'Alle-niaigne, pour y entrer et en estre secouru de ses amys et alliez, quant l'occasion s'i offrira. Et d'avan­tage pourra doresnavant si bien serrer le Luxem­bourg que de ce costé là ne devez avoir aucune doubte que l'Empereur vous puisse plus donner de crainte, comme aussi j'espere qu'il ne fera d'ail­leurs; car l'ayant le duc Morice'2' et autres princes allemans, ses alliez, prevenu, comme ilz ont estaus à trois petites journées de luy, il est impossible qu'il ne se treuve merveilleusement empesché et estonné, veu mesmement le peu de gens qu'il a et qu'il n'en peult recouvrer, quelque peyne qu'il y mette, chose qui donne tel espoventement à tous ces quartiers de deçà, joinct la venue du Roy avec une si belle armée que Sa Magesté ne sauroit myeulx désirer, pour l'accroissement de sa grandeur et seureté de ses subgectz. De quoy j'ay bien voullu vous advertir, comme les principaulx et plus affectionnez, tant pour l'aise et plaisir que je suis seur que ce vous fera, que aussi affin que vous vous mettiez tous en devoir d'en rendre graces à Nostre Seigneur, auquel seul la gloire en doibt estre alribuée. Et de ma parl, je le suppliray, mess™, qu'il vous ayt en sa très saincte garde.
«De Metz, ce xime jour d'Avril mil vc li avant Pasques."
Gauze'3' prinse d'assault.
"Mess", depuis la presente escripte, mons' d'Au­malle14', les s" de Chastillon et conte Raingrave'5' quej'avoys [envoyez'6'] davant Gauze, après y avoir faict tirer cinquante coups de canon et faict bresche, l'ont prinse d'assault, et ont esté hachez en pieces vu ou vin" hommes qui estoient dedans, entre lesquelz y avoit quelques Espaignolz, dont quatre seulle­ment ont esté prins pour estre penduz et eslranglez, ainsi que le merite leur oultrecuydance d'attendre le canon dedans une si foible place contre l'armée d'ung si grant Roy, afin que ce soit exemple aux autres.
c. Vostre bien bon amy
"Montmorency."
Quant à la premiere lettre, mesd. s™ ont escript à mond, seigneur le Connestable qu'ilz estoient prestz d'obeyr au Roy et bailler led. salpestre, si tant s'en trouvoit en la provision de la Ville; et de faict l'ont depuis baillé au Commissaire Raconis, present le Receveur des salpestres Maciot, qui en a baillé sa quittance au Receveur de lad. Ville.
TE Deum lavdamus chanté pour l'entrée
ET JOISSANCE DU PAYS DE LORRAINE.
Et quant à la seconde lettre, incontinant qu'elle a esté receue, mesd. s™ sont allez en l'eglise monsr Sainct Jehan en Greve, vestuz de leurs robbes my parties, acompaignez de leurs sergens et plusieurs officiers et bourgeois d'icelle Ville, et ont esté en pro­cession à l'entour de l'Ostel de lad. Ville, et par dedans le Sainct Esperit, retournant en lad. eglise Sainct Jehan, où estoient tous les prebstres d'icelle. Ella fut chanté le Te Deum solempnellement, et faict plusieurs prieres pour le Roy et la Royne qui estoit malade'7'.
O L'entrée de Henri II à Metz eut lieu le 18 avril, huit jours après la prise de possession par le Connétable.
I-) Maurice, électeur de Saxe (t548-i553), chef des princes allemands confédérés contre l'Empereur dans la campagne qui aboutit à la trève de Passau (2 août i552).
(3) Gorze, abbaye du pays Messin fondée au vin0 siècle par saint Chrodegang.
(1) Claude II dc Lorraine, marquis de Mayenne, puis duc d'Aumale (1526-1573), grand veneur, gouverneur de Bourgogne.
--) Philippe-François, Rhingrave (1518-1561).
'") Le texte porte irj'avoyezs, lapsus évident du scribe.
") M. Fr. Bonnardot a publié sous le titre de Documents sur le siège de Metz en 155a, dans le Bulletin de la Société de l'histoire de Paris ct de l'Ile de France, 1885, 5° et 6* livraisons, les extraits des Registres du Bureau de la Ville relatifs aux opérations de cotte campagne. Le présont paragraphe, à partir de la seconde lettre du duc de Montmorency, et cinq autres, que nous noterons à leur date, sont compris dans cette publication.